Inloggen op Social Schools
  • HOME
  • ONDERWIJSKWALITEIT
    • Schoolplan
  • ONZE SCHOOL
    • Missie en visie
    • Identiteit
    • Zorg
    • Veiligheid
    • Ontwikkeling van leerlingen
    • Resultaten
    • Methodes
    • Medezeggenschapsraad
  • PRAKTISCHE INFORMATIE
    • Schooltijden
    • Kalender & Vakantierooster
    • Ons team
    • Veel gestelde vragen
    • Samenwerking met ouders
    • Overblijven
    • VVE
    • Schoolgids
    • Documenten
  • GROEPEN
    • Groep 1-2a
    • Groep 1-2b
    • Groep 1-2c
    • Groep 1-2d
    • Groep 3a
    • Groep 3b
    • Groep 4a
    • Groep 4b
    • Groep 5a
    • Groep 5b
    • Groep 6a
    • Groep 6b
    • Groep 6c
    • Groep 7a
    • Groep 7b
    • Groep 8a
    • Groep 8b
  • CONTACT
    • Contactgegevens
    • Voor ouders
    • Aanmelden
    • Privacy statement
Samenwerken en betrokkenheid
Veiligheid
Openheid en Vakbekwaam
Verantwoordelijkheid

  • Groep 1-2a
  • Groep 1-2b
  • Groep 1-2c
  • Groep 1-2d
  • Groep 3a
  • Groep 3b
  • Groep 4a
  • Groep 4b
  • Groep 5a
  • Groep 5b
  • Groep 6a
  • Groep 6b
  • Groep 6c
  • Groep 7a
  • Groep 7b
  • Groep 8a
  • Groep 8b

Uw zoon of dochter zit dit jaar in groep 8A bij juf Sandra (ma t/m do) en juf Laura (vr).
Hieronder leest u de informatie over belangrijke zaken voor dit schooljaar.

 

Gym

Wij hebben gym op dinsdag van 14.00 uur tot 14.45 uur en op woensdag van 9.50 uur tot 10.30 uur van meester Jesse. Hij is vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding. Denkt u aan het wassen van de gymkleding die op school hangt?

Extra ondersteuning

Juf Annemiek verzorgt op dinsdag en woensdag de lessen voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben buiten de groep (Mini-Kite/ Kite en Aviador groep). Via Remedial Teaching (R.T.) krijgt uw kind indien nodig extra ondersteuning bij de leerstof die hij/zij nog lastig vindt. Indien uw kind voor één van beide in aanmerking komt, wordt u daarvan op de hoogte gebracht. De intern begeleider van de bovenbouw is juf Andrea waar u terecht kan met hulpvragen.

Communicatie

De kennismakingsgesprekken worden in groep 8 samengevoegd met het pré-adviesgesprek. Deze gesprekken zullen worden gehouden op dinsdag 9 en donderdag 11 oktober. Gedurende het schooljaar staan er nog 2 gesprekken gepland: in november ( n.a.v. het rapport facultatief) en in februari. In februari zijn de gesprekken over het eindadvies en ontvangt u als ouder de laatste Cito gegevens. In groep 8 ontvangen de kinderen 2 rapporten. Indien u vragen heeft kunt u ons mailen of persoonlijk aanspreken, het liefst na schooltijd. Een afspraak maken kan altijd.

Tweewekelijks ontvangt u de nieuwsbrief op donderdag via Social Schools. Op onze website kunt u deze nieuwsbrief en andere interessante informatie ook lezen. Ook dit jaar zijn er kindvrije. In de jaarkalender (schoolgids) vindt u alle activiteiten die voor de hele school van toepassing zijn en daarin staan ook alle vrije dagen vermeld.

Klassenouders

Er zijn klassen die gebruik maken van klassenouders. Informeer bij de leerkracht van uw kind of u zich aan kan melden.

Ouderhulplijst

In het begin van het schooljaar komt er een lijst bij de klas te hangen met activiteiten waarbij wij uw hulp goed kunnen gebruiken. Wilt u helpen? Schrijf u dan in op deze lijst.

Luizenouders

In iedere klas hebben we luizenouders. Na iedere vakantie worden de kinderen gecontroleerd. Wanneer er kinderen met luizen zijn, worden ouders gebeld en houden wij ons aan ons luizenprotocol (zie protocol op de website).

Schrijfmateriaal

In groep 8 schrijven de kinderen met een vulpen. Mocht de pen van uw kind kapot of kwijtgeraakt zijn, dan kan u via school een nieuwe kopen voor €5,00. De kleine vullingen worden door school verstrekt (niet de vullingen voor de Lamy vulpen, welke nog wel te koop zijn voor €1,40). Wanneer kinderen de vulpen niet prettig vinden om mee te schrijven, dan kan uw kind ook schrijven met de

Stabilo com 4 gelpen (niet te verwarren met de bekende Stabilo pen, deze schrijft erg dik).

Deze is op school te koop voor €4,00, de vullingen kosten daarna €1,00.

Klassendienst
Wekelijks hebben 2 kinderen klassendienst. Zij doen onder en na schooltijd klusjes in de klas als vegen, planten water geven, schriften ophalen en uitdelen etc. In die week zijn deze kinderen iets later klaar in de klas.

Luizencapes
Bij ons op school zijn de luizencapes verplicht. U kunt deze aanschaffen voor €10,00 bij juf Esther Verburg.

Fruitdagen
Op dinsdag en donderdag eten de kinderen groente of fruit als tussendoortje. Natuurlijk mag u op de andere dagen ook groente en fruit meegeven.

Werkwijze in de klas

Wij vinden het belangrijk dat kinderen taakgericht en zelfstandig kunnen werken. Dit leren we de kinderen door gebruik te maken van het GIP-model.GIP staat voor Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en Didactisch handelen. Het is een didactisch handelingsmodel dat zelfstandig werken bevordert. Kinderen kunnen op hun eigen niveau werken, alleen of in groepjes, en instructie krijgen als ze het nodig hebben. Er is een instructietafel voor kinderen die instructie nodig hebben. Alle kinderen hebben een GIP-blokje met rode en groene stip en een  vraagteken. De rode stip betekent dat kinderen stil en zelfstandig aan het werk zijn. Bij een groene stip mogen zij zachtjes vragen stellen aan elkaar of overleggen. Kinderen met een vraag voor de leerkracht leggen een vraagteken op de tafel en werken dan verder totdat de leerkracht komt om te helpen.

Gynzy

In groep 8 maken de kinderen de verwerkingsopdrachten van spelling, rekenen en woordenschat op de iPad. Zij maken gebruik van de oefensoftware van Gynzy.

Nadat uw kind een instructie van de leerkracht heeft ontvangen kan uw zoon/dochter zelfstandig aan de slag. De leerkracht kan direct zien waar uw kind mee bezig is en hoe dit gaat.  Ook kan de leerkracht exact zien welke fouten een kind maakt, zodat de leerkracht kan besluiten om even bij te sturen.  Het analyseren van de vaardigheden van de kinderen is gemakkelijk en overzichtelijk geworden voor de leerkracht. Binnen de software staat het niveau van de leerling centraal. Ook geeft Gynzy het kind inzicht in de eigen voortgang en kan hij/zij sterren verdienen met het aantal opgaven dat hij/zij goed maakt. Voor meer informatie kunt u kijken op www.gyzyipads.com

Weektaak

We vinden het belangrijk om kinderen goed te leren plannen en hun werk in te delen. In groep 8 werken we met een weektaak. De kinderen hebben een aantal taken die ze die week moeten uitvoeren. Op de dag krijgen de kinderen een bepaalde tijd om aan deze weektaak te werken. Ze hebben dan ook de keuze met welk onderdeel ze beginnen. Aan het eind van de week moet het werk af zijn en wordt het ingeleverd.

Coöperatieve werkvormen

Naast zelfstandig werken vinden wij het ook erg belangrijk dat kinderen goed leren samenwerken. Coöperatieve werkvormen zetten we in de klas in om tegemoet te komen aan ieders talent. Tijdens verschillende vakken bieden we kinderen structuren aan op basis van de volgende kenmerken:

  • Gelijke deelname: ieder kind moet een even grote, evenredige bijdrage leveren aan de taak.
  • Individuele verantwoordelijkheid: ieder draagt zijn steentje bij. Aan het eind van de opdracht kan elk willekeurig lid van de groep de gevraagde uitleg geven of aangesproken worden op zijn deel van de taak.
  • Positieve wederzijdse afhankelijkheid: de opdracht kan niet(goed) uitgevoerd worden als niet iedereen zijn bijdrage levert.
  • Simultane actie: alle kinderen zijn tegelijkertijd bezig. Iedereen komt aan bod.

De Leerstof

Alle methodes waaruit de kinderen les krijgen staan beschreven in de schoolgids.

Huiswerk

Het geven van huiswerk heeft o.a. tot doel:

·Kinderen laten wennen aan het leren of maken van huiswerk

·Het vergroten van de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid

·Kinderen leren omgaan met een agenda

·Kinderen leren een planning te maken

Wij kennen twee soorten huiswerk:

1. Incidenteel huiswerk (groepen 4 t/m 8)
Wordt door de leerkracht mee naar huis gegeven aan een bepaalde leerling, die tijdelijk extra oefening nodig heeft of werk niet af heeft. Wanneer een kind incidenteel huiswerk mee krijgt, wordt dit verteld aan de ouders.


2. Structureel huiswerk (groepen 6, 7 en 8)

Wordt gegeven in de groepen 6, 7 en 8. De leerkrachten zullen zoveel mogelijk vasthouden aan onderstaande afspraken; er kunnen echter om verschillende redenen kleine wijzigingen plaatsvinden.

Het huiswerk in groep 8:

·Bloon

·Zaakvakken (en topografie)

·Taal/(werkwoord)spelling/rekenen/woordenschat: werkblad

·Engels dicteewoordjes

·Nieuwsbegrip XL

·Boekenbeurt: 1 x per jaar, volgens afgesproken schema in de klas (intekenlijsten)

·Boekverslag: 3 x per jaar

·Spreekbeurt: 1 x per jaar, volgens afgesproken schema in de klas (intekenlijsten)

·Werkstuk: 1 x per jaar (wordt thuis gemaakt)

Het advies

Het schooladvies wordt gebaseerd op de gegevens van de hele schoolloopbaan van uw kind. De methode gebonden toetsen, CITO leerling volggegevens, de entreetoets van groep 7 en de NIO toets worden hierbij meegenomen. Uiteraard speelt de (huis)werkhouding van uw kind hierin ook een grote rol. In de week van 8 oktober zijn de pré-adviesgesprekken en in januari volgt het definitieve eindadvies. Het eindadvies gaat mee op 8 februari 2018. Wij houden ons hier aan i.v.m. de BOVO procedure (Basis Onderwijs Voortgezet Onderwijs). Deze geldt voor heel Den Haag. De informatieavond over de gehele procedure van het voortgezet onderwijs is op donderdagavond 4 oktober 2018. De uitnodiging volgt nog. De IEP Eindtoets (landelijk verplicht) maken we op 16 en 17 april 2019.

Scholen bezoeken

Als goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs gaan we met de klas een aantal scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken. Daarbij krijgen de kinderen een indruk over hoe het er op het voortgezet onderwijs aan toe gaat.

De musical

Vanaf maart/ april gaan we in de klas van start met de musical. Met de kinderen lezen we de musical en gaan we rollen verdelen. Uiteraard kan niet iedereen de hoofdrol krijgen, maar we zorgen er altijd met elkaar voor dat iedereen gelukkig is met zijn of haar aandeel in de musical en dat we een spetterend stuk neerzetten. Naast het oefenen van de teksten, gaan we ook druk aan de slag met het decor. Daarbij kunnen we altijd hulp van ouders gebruiken. U ontvangt hier tegen die tijd een aparte mail over.

Seksuele voorlichting

In de tweede helft van het schooljaar komt het onderwerp seksuele voorlichting aan bod.Seksualiteit speelt al van jongs af aan een rol in ieders leven. Voor kinderen is de beleving van seksualiteit anders dan voor volwassenen. Rationele en seksuele vorming bij kinderen heeft meer te maken met het ontdekken van het eigen lichaam, verliefdheid, relaties, weerbaarheid en veranderingen in de pubertijd. Ook de sociale, emotionele en relationele aspecten van seksualiteit zijn hierbij van invloed. Daarbij krijgen kinderen veel informatie via internet en televisie. Hier worden ze al vroeg geconfronteerd met seksueel getinte beelden zoals bijvoorbeeld in videoclips. Deze beelden geven vaak een eenzijdig beeld van seksueel gedrag, liefde, relaties en man-vrouw verhoudingen. Wij willen met onze lessen de gelegenheid bieden om deze onderwerpen met leerlingen te bespreken. Daarnaast helpt het leerlingen in het ontwikkelen van een eigen mening op het gebied van relaties en seksualiteit. Tijdens de laatste jaren van de basisschoolperiode is er sprake van grote lichamelijke en emotionele veranderingen van leerlingen, waardoor juist in deze periode aandacht voor het onderwerp van belang is. Door te kijken, te denken en opdrachten te maken, worden de leerlingen op jonge leeftijd ondersteund tijdens hun relationele en seksuele vorming.

Herdenking: Slag om Ypenburg

Op 10 mei is de herdenking van de Slag om Ypenburg. Wij hebben als school dit monument geadopteerd en ieder jaar komen kinderen en leerkrachten naar deze bijeenkomst. Een aantal kinderen leest dan een gedicht voor en er worden bloemenkransen neergelegd. Uiteraard zijn hier, waar mogelijk, ook teamleden bij aanwezig.

Het kamp

Van 24 t/m 28 september gaan we met de twee groepen 8 op kamp. Hoewel dat voor sommige kinderen en ouders best spannend is, komen we altijd enthousiast, moe, maar voldaan terug op school. Uitgebreide informatie over het kamp volgt.

Uiteraard kunt u met uw vragen bij de leerkracht terecht.
We gaan er met elkaar een heel gezellig en leerzaam jaar van maken!


Snel naar

Schoolgids

Kind aanmelden

Vakantierooster

Contact opnemen

HOME
ONDERWIJSKWALITEIT Schoolplan
ONZE SCHOOL Missie en visie Identiteit Zorg Veiligheid Ontwikkeling van leerlingen Resultaten Methodes Medezeggenschapsraad
PRAKTISCHE INFORMATIE Schooltijden Kalender & Vakantierooster Ons team Veel gestelde vragen Samenwerking met ouders Overblijven VVE Schoolgids Documenten
GROEPEN Groep 1-2a Groep 1-2b Groep 1-2c Groep 1-2d Groep 3a Groep 3b Groep 4a Groep 4b Groep 5a Groep 5b Groep 6a Groep 6b Groep 6c Groep 7a Groep 7b Groep 8a Groep 8b
CONTACT Contactgegevens Voor ouders Aanmelden Privacy statement
  • Cookie settings

Powered by Social Schools